پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4746
-
الف
+

چرا مهدی پاکدل بهترین بازیگر کیمیا شد؟

در این گزارش به بررسی نتیجه نظرسنجی آی‌فیلم در خصوص بهترین بازیگر سریال کیمیا پرداخته‌ایم.

در این گزارش به بررسی نتیجه نظرسنجی آی‌فیلم در خصوص بهترین بازیگر سریال  «کیمیا»  پرداخته‌ایم.

در نظر سنجی سایت آی‌فیلم، مهدی پاکدل بازیگر نقش «پیمان» در سریال «کیمیا» به عنوان بهترین از سوی مخاطبان برگزیده شد. در واکاوی و چرایی این انتخاب باید به دوعامل درون متنی و برون متنی درباره این بازیگر پرداخت. به عبارت دیگر موفقیت او در این سریال از منظر مخاطب از یک سو به نقش او و کاراکتر «پیمان» برمی گردد و از سوی دیگر به شخصیت و منش خود مهدی پاکدل به عنوان بازیگر. به عبارت دیگر باید در تحلیل نتیجه این نظر سنجی، شخصیت دراماتیک و شخصیت حقیقی را تواما در نظر داشت.

از منظر درون متنی، شخصیت «پیمان» یک کاراکتر مثبت و دوست داشتنی است که می توان او را به عنوان یکی از قهرمان های قصه شناخت و مخاطب اغلب قهرمان های داستان را دوست دارد. اما آنچه این نظر سنجی را از این حیث قابل تامل می کند این است که در واقع قهرمان اصلی سریال «کیمیا» خود کیمیا است و محور قصه هم یک زن است، اما مهراوه شریفی نیا به عنوان بازیگر این نقش بعد از مهدی پاکدل و حسن پورشیرازی در رتبه سوم قرار گرفته است. شاید برخی از کاستی های فیلم از جمله گریم کیمیا در میانسالی که با انتقادات زیادی مواجه شد به عنوان یک فاکتور منفی فرامتنی در ریزش رتبه او تاثیر گذار بوده است. ضمن اینکه بازیگر نقش اول یک فیلم یا سریال لزوما نفر اول آن کار از حیث جذابیت و محبوبیت نزد مخاطب نیست. همچنین مهدی پاکدل در نقش «پیمان» در یک دوقطبی با پوریا پورسرخ در نقش «آرش» قرار گرفته و با توجه به اینکه پیمان نسبت به آرش در متن فیلم از موقعیت موجه تر و پذیرفته تری برخوردار بود، رای بیشتری را نزد مخاطب پیدا کرد.

 بر این مبنا اگر مهدی پاکدل نقشی منفی در این سریال داشت، شاید به عنوان بهترین بازیگر از سوی مردم انتخاب نمی شد. مثبت بودن نقش پیمان و محبوبیت او در این درام و البته محبوبیت خود مهدی پاکدل به عنوان بازیگر نقش بر هم مماس شده و کاریزمای این نقش را بیشتر و پررنگ تر کرد. این محبوبیت البته پیش از سریال «کیمیا» و با سریال «ستایش» برای مهدی پاکدل رقم خورد و این نشان می دهد ارزیابی و قضاوت مخاطبان از یک بازیگر یا نقش بی ربط با سابقه بازیگری و نقش های پیشین بازیگران نیست و ذهنیت مثبت از قبل موجود می تواند به محبوبیت یک بازیگر یا نقشش در اثر بعدی کمک کند.

 با این حال برخی ویژگی های فردی بازیگران از ظاهر و فیزیک آنها گرفته تا رفتار و منش آنها را هم باید در ارزیابی های عمومی لحاظ کرد. شمایل آرام و طنین صدای دلنشین و بدون تنش مهدی پاکدل در کنار توانمندی هایش در بازیگری به مثابه سرمایه ها و امتیازهای شخصی او در موفقیت و دیده شدنش در این نقش بی تاثیر نبوده و به عنوان بخشی از ویژگی های نقش، در جذابیت و محبوبیت آن تاثیر گذاشته است.

 از سوی دیگر سیر تغییر و تحول شخصیت پیمان و مسیر دراماتیکی که او در قصه طی می کند نیز از جمله فاکتورهایی است که در موفقیت او نقش داشته است.

 خود پاکدل درباره این نقش گفته است:  «پیمان جوانی است که با اتفاقاتی که پیش از انقلاب برایش رخ داده، مسیرش را در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس طی می‌کند و ما شاهد دوران سازندگی و سیر زندگی پیمان در سریال هستیم».

حفظ راکورد این نقش در سریالی طولانی که فراز و نشیب های مختلفی دارد و کاراکتر موقعیت های متنوع و گاه متعارضی را تجربه می کند، کار آسانی نیست که مهدی پاکدل از پس آن برآمده و توانسته خودش را در تطورات و تحولات درام و نقش تثبیت کند. مجموعه این ویژگی ها و مولفه هایی که به آن اشاره شد در نهایت به باورمندی و باورپذیری نقش کمک کرده است. بدین ترتیب مخاطب با باور داشتن به شخصیت پیمان هم با او احساس همذات پنداری بیشتری پیدا کرد و هم نسبت به بازیگر نقش سمپاتی مثبت یافت. قابلیت نقش و توانایی بازیگر در باورپذیر کردن نقش امکان همذات پنداری مخاطب با آن نقش را بالا می برد و این رمز موفقیت یک بازیگر و محبوبیت یک نقش در یک اثر نمایشی است. گرچه در این میان نباید نقش مهم کارگردان در هدایت بازیگر و به اصطلاح بازی گرفتن از او را دست کم گرفت یا فراموش کرد. موفقیت مهدی پاکدل قطعا به هوشمندی جواد افشار کارگردان سریال در بازی گرفتن از او هم ارتباط مستقیم دارد.

برگزاری نظرسنجی در شبکه آی فیلم برای ارزیابی سریال ها از منظر مخاطب دو کارکرد مهم دارد. یکی مخاطب شناسی تماشاگران این شبکه و علائق و دیدگاهشان درباره یک سریال و سهیم کردن آنها در ارزیابی یک اثر که به خود شبکه هم کمک می کند تا میزان محبوبیت یک سریال در حال پخش را بسنجد. از سوی دیگر به عوامل خود سریال کمک می کند تا کارنامه خود را از منظر مخاطبان بسنجند و جایگاه خود را ارزیابی کنند. فرصتی که می تواند به رشد حرفه ای آنها کمک کند.

نویسنده: سید رضا صائمی

بیشتر بخوانید:
آیا فرخ موفق می‌شود؟
سینما رکس در آتش سوخت
گزارش تصویری: خلاصه قسمت پنجم سریال کیمیا
ملاقات آرش و مادرش بعد از ۲۰ سال

ه خ/ ص گ

نظر شما
ارسال نظر